Skolen har et elevråd med to repræsentanter for hver klasse fra 2.-9. årgang. For at fremme elevrådets arbejde er der en kontaktlærer tilknyttet rådet.

I starten af skoleåret vælger hver klasse to repræsentanter til elevrådet. Disse varetager klassens interesser på skolen og formidler informationer om skolen til klassen.

På skoleårets første møde vælges af og blandt elevrådets medlemmer en formand og næstformand, som varetager dialogen med skolens ledelse i forlængelse af det enkelte elevrådsmøde og oftere, hvis der er behov. På sådanne møder med ledelsen fremsættes ønsker til f.eks. muligheder i frikvarterer eller mere overordnede forhold, der vedrører skolens elever.

Formanden deltager i undersøgelse af Elevernes Undervisningsmiljø og er med til at udarbejde handleplan til denne.

Elevrådet afholder normalt 6 elevrådsmøder om året, der indkaldes med dagsorden og afholdes i skoletiden.

I særlige situationer kan dele af elevrådet indkaldes til møder sammen med formanden og næstformanden. Dette er f.eks. sket i forbindelse med etableringen af skolegård forbeholdt udskolingseleverne, hvor elevrådets repræsentanter fra 6.-9. årgang har været en del af en arbejdsgruppe.

Formanden og næstformanden har sæde i skolens samarbejdsudvalg.

Skolen har afsat midler til elevrådet og dets arbejde.

 

Nyt fra elevrådet

På Dyhrs Skole er vores elevråd med til at styrke og optimere dagligdagen for både elever og lærere. Vores elevråd er en gruppe dedikerede og passionerede elever, der arbejder sammen for at gøre vores skole til et bedre sted. Vi lytter til vores kammeraters bekymringer og forslag og præsenterer dem til skolens ledelse til overvejelse. Et af de primære mål for vores elevråd er at skabe en følelse af fællesskab på vores skole samt at tænke over miljøet.

Skolens elevråd består af to elevrådsrepræsentanter fra 2.-9. årgang, som er talerør mellem klasserne og elevrådet. Sammen med formanden og næstformanden er det elevrådets opgave at forbedre elevernes skolegang og sikre, at deres stemmer bliver hørt. Elevrådsrepræsentanterne er valgt af deres klassekammerater, og det er deres ansvar at repræsentere deres klassekammeraters synspunkter og meninger under møder.

Hver måned bliver der afholdt et elevrådsmøde med dagsorden. Herefter er det formanden sammen med næstformanden, som holder mødet og får stemningen til at være god. Møderne har handlet om god fordeling af boldbanerne, eller noget, som omhandler skoleboden. Den måde, hvert medlem stemmer på, er med delegeretkort, så afstemningerne ikke tager for lang tid. Man har f.eks. brugt delegeretkort til afstemningerne om kategorier til juleklippeklistredag. Vi har også talt om masser af andre emner til møderne, men det, vi har fokuseret meget på i år, er om genbrug.

Skolen har oplevet spild af papir, karton og pap. Derfor har vi snakket og besluttet os for, at i år kunne man kun få en bestemt mængde af papir, lim og karton fra biblioteket, men man havde selvfølgelig også muligheden for at tage mere med hjemme fra. Det gjorde nemlig at vi i år har smidt færre materialer ud, hvilket er fantastisk. Eleverne forstod elevrådets budskab og brugte deres store fantasi til at lave de fineste genbrugsklasseværelser. Det har gjort Dyhrs Skole mere klima- og miljøvenlig.

Vi har i år et frikvartersudvalg samt bodudvalg. Når man er i frikvartersudvalget, snakkes der om ændring på boldbanerne og andre frikvartersrelaterede ting. I bodudvalget snakkes der om bodens design, tilføjelser eller ting, der skal forbedres.

Skolens elevråd har en Instagram ”@dyrhs_elevraad” for at fremme vores synlighed. Her kan man smugkigge ind i vores møder, særlige traditioner og fællesskab, hvilket giver elever, lærere og forældre muligheden for at føle sig mere forbundet og informeret om elevrådet.

Skrevet af næstformand Anuskka 8.C